Voornemens of achternemens

'Daar komt er weer één,' zegt de zak patat tegen de kroket en hij pakt zijn geweer. Vanaf 1 januari 2020 liggen ze weer achter de bosjes om nieuwe voornemens neer te schieten. Het goede voornemen komt in een sukkeldrafje dichterbij. Het zweet staat op zijn hoofd, maar hij is gedreven om dit jaar af te vallen. Gewoon meer bewegen en minder vet eten. De zak patat richt zijn geweer en schiet een vetklodder naar het voornemen. Raak! Het voornemen kijkt en ruikt, maar loopt door. Hij weerstaat de verleiding. 'Hij komt nog wel een keer langs,' zegt de zak patat, 'dan pakken we hem samen.' In het land van goede voornemens schuilt altijd gevaar. De verleidingen zijn er groot en veel. Een eindje verder staat een filtersigaret achter een boom. Hij heeft een katapult en schiet met nicotineprikkels op voornemens die stoppen met roken. Maar hij heeft de laatste jaren minder te doen. Dat geldt niet voor de fles wijn die met kurken schiet. Met een knal vliegt er een kurk naar een voornemen die wil stoppen met drinken. Nou, het eerste luchtje van de wijn doet hem al wankelen. Nog een schot en het voornemen is opgelost. Naarmate de eerste maand vordert wordt het rustiger in het land van goede voornemens.....

Waarom vervliegen onze goede voornemens zo snel? Dat is omdat we ons realiseren dat veranderen eigenlijk helemaal niet zo leuk is! En vooral ook heel erg ingewikkeld. Je raakt er immers altijd iets door kwijt. En je moet er echt heel veel voor doen en laten. Om deze onbewuste mislukking te voorkomen, kun je een soort contract met jezelf opstellen, waarin je die onbewuste mislukking naar je bewustzijn haalt, om te voorkomen dat je brein een loopje met je goede voornemens neemt.

Doorloop deze 7 stappen en schrijf ze vooral op:

1- Denk eerst eens na waar het begonnen is. Als je iets wilt veranderen, is het goed om te weten wat de reden is hoe of waarom het toen begonnen is. Je hebt ooit besloten ergens mee te beginnen. Als je daar mee wilt stoppen, moet je goed weten waar het gedrag dat je wilt veranderen vandaan komt.

2- Denk daarna na wat het gedrag, waar je mee wilt stoppen, je allemaal gebracht heeft. En waar neem je eigenlijk afscheid van als je je goede voornemen laat slagen? Je wilt veranderen, maar het gras was toen ook enorm groen toen je deed waar je nu mee wilt gaan stoppen.

3- Als je je gedrag op deze manier in je "geschiedenis" hebt onderzocht, ga je naar het hier en nu. Waarom is het eigenlijk noodzakelijk om te veranderen? Welke risico’s loop je als je niet verandert? Als je niet weet waarom je iets wilt, gaat het ook zeker niet lukken. Je moet je brein als het ware programmeren over het belang van het goede voornemen.

4- Als je na stap 3 nog steeds vindt dat het goede voornemen een goed idee is, wordt het tijd om na te denken over de stappen die je dan moet zetten. Wat moet je doen om het plan te laten slagen? Wat ga je doen op de zogeheten ‘lastige momenten’? Misschien betekent het wel dat je, om je voornemen te laten slagen, ook andere dingen moet voornemen. Zo kan het zijn dat bij je verlangen om af te vallen, ook de opdracht hoort om te gaan Milonnen.

5- Heb je een goed plan? Dan gaan we ons richten op de (nabije) toekomst. Allereerst door het zogeheten vooruitgenieten. Wat zijn de effecten als je goede voornemen lukt? Je gaat nadenken over de voordelen die op je pad komen, zodat je bij de start in je brein ook het beloningscentrum van je brein voorprogrammeert. Je onderzoekt als het ware waarom veranderen ook een leuke kant heeft, zodat je de lastige momenten gelijk kan ombuigen naar de goede kant.

6- Stel je bij het plan dat je hebt eerlijk de volgende vraag: hoe groot is de kans dat je over een jaar nog steeds volgehouden hebt en bij de 8% succesvoornemens hoort? Geef jezelf een cijfer van 0-10 waarbij 0 staat voor geen vertrouwen en 10 voor volste vertrouwen. Geef je jezelf hier lager dan een 8? Ga dan maar vast terug naar stap 1, want de kans dat je bij de 92% uit het onderzoek gaat horen is dan veel te groot.

7- Voldoende vertrouwen? Dan komt nu de allerlaatste horde. De checkvraag over je eigen eerlijkheid bij vraag 6. Op 31 december 2019 om 23.59.59 uur heeft ons onbewuste namelijk al een serie, ik noem ze altijd, mentale remparachutes geïnstalleerd, waarmee we ons eigen onvermogen met de mantel der liefde bedekken. Saboteurs zijn het! Mentale remparachutes zijn zinnen die je in 2020 kan gaan inzetten als het je toch even niet lukt om te veranderen. Ik geef een paar herkenbare voorbeelden:

Ik had last van stress, ik had geen tijd, ik was te moe, ik had teveel gedronken, ik had slecht geslapen etc etc, je kent ze wel.

Deze mentale remparachutes kun je echter al ontmantelen nog voor je begint met een goed voornemen. Sterker nog, om je voornemen kansrijk te maken, is het van groot belang om jezelf te ontmaskeren vóór je aan je voornemen begint. Stel jezelf daarom de volgende vraag: wat ga je straks vooral tegen jezelf maar ook tegen anderen zeggen als het toch niet gelukt is? Je wilt immers stoppen met roken, 5 kilo afvallen, drie keer week naar de sportschool en nog veel meer. Dat wil je ook als je stress hebt, geen tijd hebt, moe bent, teveel gedronken hebt of slecht geslapen hebt.

Oh ja, weet je trouwens wat de allergrootste mentale remparachute is? Houd je vast:

"Mijn goede voornemen op 1 januari is om dit jaar geen goede voornemens te hebben", Duhuh; een makkelijkere manier om je onverstandige gedrag in stand te houden, is er niet.

Nog een laatste strakke tip: start bovenstaand protocol met achternemens over het voorgaande jaar, mits ze nog actueel zijn.

"Goede voornemens zijn cheques die mensen innen bij een bank waar ze zelf geen rekening hebben lopen".