Toeval? Nee! Het valt je toe!

Je hebt Nike Air Max gekocht en ineens heeft iedereen Nike Air Max. Sinds je een pasjeshouder hebt in plaats van een portemonnee, zie je die dingen ineens overal. Je bent toe aan een andere auto, je denkt aan een gele Renault Twingo en plotseling zie je op de snelweg veel meer gele Twingo's rijden. Je wasmachine begeeft het. Je moet nodig een nieuwe hebben en dan valt je ineens op dat het toch wel heel toevallig is dat er advertenties in de krant staan van de Mediamarkt met....precies: allemaal wasmachines. Deze advertenties staan echter dagelijks in de krant.

Dit alles lijkt eigenaardig, maar is puur een cognitieve denkfout: je krijgt dagelijks zo'n tsunami van impulsen over je heen, dat 90 procent automatisch wordt gefilterd. Zodra je echter over een nieuw begrip of verschijnsel "leert", valt datgene ineens op in je belevingswereld.

Waar je voorheen nog, samen met de rest van, de voor jou irrelevante informatie wegwuifde, merk je deze nu ineens wel op. Je radar voor dingen als vochtige toiletdoekjes en ronde mintgroene theezakhoudertjes staat gewoon plotsklaps aan.

Iets mysterieus? Nee, in vaktaal noemen ze dit "cognitieve vooringenomenheid", die in dit geval de illusie van herhaling veroorzaakt. Het wordt versterkt door het recentheid-effect (de laatste dingen die je gehoord/gezien hebt kun je je beter herinneren) en het perceptie-effect (wat zeggen wil dat dat de mate waarin iets tot de verbeelding spreekt sneller en vaker terug komt in je gedachten dan zaken die dat niet doen).

Dit wetende kunnen we ons leven dus heel makkelijk be-wim-vloeden! Stop je vermogende/positieve gedachten in je brein dan komen er ook positieve dingen op je pad. Maar andersom werkt (dus) ook: stop je er onvermogende/negatieve gedachten in; dan komen die bijbehorende gevoelens er ook uit. Dan kun je bedenken dat zinnen als: dit zal mij niet lukken, ik heb ook altijd pech, dit heb ik weer, ik ben altijd slecht in......etc., je niet helpen! Let maar eens op hoeveel van dit soort gedachten bij jou voorkomen.

Dan nu wat strakke tips van de Wimper zodat je, als je later 98 jaar bent en op je sterfbed ligt, zal zeggen: er was een leven voor Wimpie Snellenberg en een leven na Wimpie Snellenberg. Vraag je de volgende zaken kei-hard af:

1) Plezier: wat kan ik doen en met wie om vanaf nu meer plezier te beleven
2) Succes: wat kan ik doen om mijn doel te bereiken
3) Groei: wat kan ik doen om me te blijven ontwikkelen (is vaak ont-wikkelen!)
4) Genieten: hoe kan ik optimaal genieten van wat ik doe. Geniet van alles wat je doet!

Laatst zei ik dit tegen een van mijn patiënten waarop hij zei: "leuk en aardig bedacht Wimpie Snellefiets, maar ik kan niet genieten!". Waarop ik zei: "dan niet geniet je maar van het niet kunnen genieten!"

Gewoon Doen!

Hopelijk besef je nu in ieder geval dat, wanneer je iemand ziet met hetzelfde leuke bloemetjesshirt als jij, dat niet is omdat de wereld een hekel aan je heeft.