Rode maandag
Neem het volgende eens in je gedachten: de kleur rood.
De biologische effecten van rood zijn stimulerend en activerend. Het verhoogt de hartslag en de ademhaling. Klaar voor actie. Vol energie om ergens voor te gaan. Het is de kleur van leven (bloed is rood), van vitaliteit, kracht en passie. Het geeft een gevoel van liefde, romantiek, verleiding, sensualiteit, hartstocht en opwinding; positieve opwinding! Lekker! En? Hoe voel je je nu?
Dat klopt!
Want: gedachte geeft gevoel, gevoel geeft gedrag en dat gedrag bepaalt je algehele functioneren! Voed je jezelf dus met mooie gedachten dan: voel je je goed, gedraag je je er naar (gaaf voor jezelf, maar ook voor anderen in je buurt) en functioneer je goed!
Ik zie echter heel vaak in mijn omgeving dat mensen dit systeem de "verkeerde kant" op gebruiken! Ze voeden zich met onvermogende "slechte" en negatieve gedachten die op hun beurt dus een negatief gevoel, een negatief gedrag en dus een kloten gevoel geven (trouwens mannen: mocht je dat kloten gevoel hebben, haal dan je handen uit je zakken).
Maar let op: het is dus exact het zelfde systeem als wat ik gebruik om me goed, super, fit en vitaal te voelen......
Verander je gedachte(n) en jij verandert!
Maandag 16 januari noemen ze Blue Monday. En als je dit hoort of ziet worden direct alle herinneringen en ervaringen die opgeslagen liggen in je geheugen (onderbewuste) opgeduikeld die met de associatie "Blue Monday" te maken hebben. Dit wordt er over geschreven en dat is dan ook wat er bij je "naar boven" komt:
Blue Monday (deprimaandag) is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De vader van blauwe maandag, ook bekend als zwarte maandag, is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig, depressief of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. En dan hebben we ook nog een de Corona-blues er bij. Veel grote kranten en andere media wijden jaarlijks kritiekloos aandacht aan het fenomeen. Het brein weet niet wat waar is en gelooft je direct als je zegt dat het Blue Monday is. Hierdoor ga je je ook gedragen of het Blue Monday is. Maar het bestaat niet. Het is bedacht. Je praat het jezelf aan.
Negatief en/of onvermogend denken is als ongezond eten. Het is makkelijk, het is bevredigend maar het voedt je niet! Het vult je. Het geeft je even een goed gevoel en op de lange termijn een slecht gevoel en een rimpelige huid.
Het is een gewoonte die je niet dient. Een gewoonte die je, als je je leven echt wilt verrijken, stap voor stap kunt afleren. Want hoe meer positieve gedachten jij toelaat, des te beter je je zult voelen. Negatieve gedachten zijn niet slecht. Ze zijn wat ze zijn, maar ze helpen je niet om je gelukkig te maken. Door je negatieve gedachten positief te benaderen kun je je gedachtenpatroon veranderen. Door vermogend te denken zul je anders gaan leven. Met meer vertrouwen, rust, positiviteit en liefde.
Het leven is niet zo ellendig als je brein je soms wil doen geloven. Het leven is wat jij ervan maakt. Tijd dus om er iets moois van te maken.
Laten we er dan een rode dag van maken!! Een rode maandag! Denk aan de kleur rood en realiseer je dat dit de dag is dat je nog steeds uitstekend bezig bent met het volhouden van je goede voornemens. Dat je staartje gaat kwispelen als je je partner en kinderen ziet. Je, als je wakker wordt, weer een jaar jonger bent dan morgen en dat jij, toen je vader die bewuste dag de liefde bedreef met jouw moeder om jou te creëren en er zo'n beetje 4,3 miljoen zaadcellen vochten om als eerste bij die eicel te zijn, JIJ de eerste was die "aantikte"!!! Zode-knetter: stel je voor! Jij was de beste, de slimste, de sterkste, de intelligentste van al je concurrenten op dat moment! Je bent dus een winnaar! Dit wordt (weer) een topdag!!
"Bij de weg": die Chris Arnall, de wetenschapper in kwestie, ging een samenwerking aan met een reisbureau om de bevolking om de tuin te leiden. Het doel? Reizen verkopen en dus geld verdienen.
hesjtek:gawegmetjebluemonday!