leuke leef tijd

Op haar 109e verjaardag werd een vrouw geïnterviewd door een verslaggever van de krant van de plaatselijke gemeente. Op de vraag wat volgens haar het beste "ding" was om gezond en gelukkig voorbij die 109 jaar te komen, antwoordde ze: "Geen last van groepsdruk."

Humor helpt in ieder geval om voorbij de 100 te leven! En kom je dan toch te overlijden; heerst er in ieder geval nog een leuke grafstemming!

De grootste tragedie is namelijk niet jong te sterven, maar dat je de leeftijd van vijfenzeventig bereikt zonder ooit echt geleefd te hebben! Daarom hieronder nog wat oer-strakke tips, je leeft immers maar één keer per keer!

Slaap voldoende

Uit recent onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat tweederde van de volwassenen niet aan de aanbevolen acht uur slaap per nacht komt. Toch kan een chronisch slaaptekort leiden tot stemmingsstoornissen zoals depressie en andere mentale gezondheidsproblemen. Probeer daarom alle boosdoeners die je slaap verstoren te bannen uit je kamer. Denk aan de koffie voor het slapen gaan en het blauwe licht van je digitale apparaten.

Maak je geen zorgen over dingen die nog niet gebeurd zijn

Het blijkt dat we in 85 procent van de gevallen ons zorgen maken over dingen die nooit gebeuren en we dus eigenlijk stressen om niets. Napoleon zei al: "ik heb mij het meest zorgen gemaakt om de veldslagen die nooit hebben plaats gevonden". Kortom: je minder zorgen maken, is de beste manier om je mentale gezondheid een boost te geven. Maar hoe begin je daar nu aan? Probeer daarom eens om je zorgen op te schrijven. Je voelt je meteen lichter en achteraf kun je ze terug halen en de afloop er van evalueren.

Stop met diëten

Hier ontdekte je al waarom (crash)diëten (onder andere die met botox, kaas en eieren :))nooit werken en wie er al eerder eentje probeerde kan vast beamen dat je er niet bepaald gelukkig van wordt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen die hun lichaam aanvaarden, ongeacht hun lichaamsvorm, vaker een betere geestelijke gezondheid en een meer bevredigend seksleven (ja, daar heb je hem weer) hebben én gelukkiger zijn in hun relatie. Als je echt gewicht wilt of moet verliezen voor je gezondheid, volg dan een gebalanceerd leefstijl patroon en beweeg regelmatig in plaats van jezelf eindeloze beperkingen op te leggen die je toch nooit volhoudt. Laat afvallen je niet steeds aan het lijntje houden.

Neem een hobby

Neem eens de tijd om een nieuwe vaardigheid aan te leren, een talent te verbeteren of meer te doen van wat je graag doet. Van lezen is gebleken dat het relaties verbetert en depressies vermindert. Schrijven over emotionele gebeurtenissen helpt bij het herstel. Door iets te creëren, in welke zin dan ook, is bewezen dat het negatieve gedachten helpt te temperen en stress en angst te verminderen.

Pak je digitale verslaving aan

Een digitale detox klinkt misschien saai, maar die acht uur per dag (!!!) die we met z'n allen gemiddeld aan verschillende media spenderen, doen ons meestal niet zoveel goeds. Experts op het gebied van geestelijke gezondheid en technologie zijn ervan overtuigd dat Twitter ons ongevoelig maakt voor gruwelijke gebeurtenissen en dat Instagram een slechte invloed heeft op je slaap, lichaamsbeeld en gevoelens van angst, depressie en eenzaamheid bevordert. Maar tenzij je in een verlaten hut in een bos woont, vertrouw je waarschijnlijk dagelijks op technologie voor je sociale leven of werk. Ga daarom niet volledig cold turkey maar begin met enkele kleine stappen. Kijk bijvoorbeeld niet meer tijdens de maaltijd of een uur voor het slapen gaan naar je smartphone en bouw het zo langzaam uit.

Beweeg meer

Beweging heeft een goede invloed op je mentale gezondheid, maar dat betekent niet dat je jezelf, tegen beter leven in, elke keer naar de sport moet sleuren. Yoga helpt bijvoorbeeld erg goed om de symptomen van depressie en slaapstoornissen te verbeteren. Zwemmen zorgt dan weer voor minder stress en angst en Milon duurt slechts 2 keer per week 35 minuten om daarna zeker te weten dat je alles op beweging-gezondheidsgebied hebt getraind! Sporten is net als tanden poetsen. Tanden poetsen doe je om je gebit te onderhouden, sporten doe je om je lichaam te onderhouden.

Conclusie

In tegenstelling tot de gemeenschappelijke opvattingen van veel jongere mensen, is het leven geen rat race tegen de ouderdomsklok. Het is meer een reis om te ontdekken wie we werkelijk zijn. En wat een opluchting is het om te weten dat we niet onze fysieke verschijning zijn, onze kleding, de cijfers op onze bankrekeningen of de vele andere benchmarks die onze samenleving heeft vastgesteld. Achterover leunen, ontspannen, lummelen en onszelf uitlachen is misschien wel één van de grootste geschenken om gelukkig en gezond ouder te worden!

Van de één komt de ander!