Buikvet is niet vet

Deze keer ga ik het hebben over buikvet en gezond oud worden.

Naar mijn mening zijn mensen zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid. Maar als gezondernemer zie ik tegelijkertijd dat het overgrote deel van de mensheid deze verantwoordelijkheid niet zo ervaart en neemt. We zijn net mensen.

Elk lichaam heeft brandstof nodig en iedereen bepaalt zelf wat voor brandstof hij tankt; wat hij eet en drinkt. We weten allemaal dat gezonde brandstof een ander effect heeft op ons lichaam dan minder gezonde brandstof. We gaan massaal aan de thee-kuren, volgen crashdiëten, dragen stappentellers en nemen abonnementen op de sportschool. We zijn er maar druk mee.

Of je gezond ouder wordt, heeft in grote mate te maken met je voedingsgedrag. Je hebt daar wel degelijk invloed op. Maar toch is 53,2 % van de Twentenaren te zwaar. In 1981 was dit 27,4 %. Overgewicht is de laatste jaren dus sterk toegenomen.

Overgewicht is met name gevaarlijk als het buikvet, het vet rond je buikorganen, te hoog is. Dit is te zien aan “het buikje”. Maar als je het nauwkeurig wilt meten, moet je op een geavanceerde weegschaal staan die dit viscerale vet meet.

Te veel vetcellen in de buikholte veroorzaken elders in het lichaam laaggradige ontstekingsverschijnselen. Dit zijn ontstekingsprocessen die als het ware niet door ons immuunsysteem worden opgemerkt en zo sluimerend blijven bestaan. De afgifte van deze ontstekingsstofjes door het buikvet komen in de bloedbaan terecht. Deze ontstekingsmaterialen komen vervolgens door het hele lichaam en kunnen dan op den duur ontstekingen geven aan bijvoorbeeld het hart, de aderen maar ook aan de hersenen.

De hersenen sturen onder andere ons lichaamsgewicht aan. De hersenen krijgen normaal het signaal door dat er voldoende voeding en energie aan boord is, maar door langdurige laaggradige ontstekingen raken deze signalen verstoord. We blijven als het ware het signaal krijgen dat we moeten eten. Daarom is afvallen hierdoor ook een zeer lastig proces.

Verder kan buikvet ook andere verschijnselen geven, zoals hoge bloeddruk, aderverkalking, dementie, diabetes en hart- en vaataandoeningen.

Door minder te eten en voedsel te nuttigen dat niet bewerkt is, geen geraffineerde suikers en weinig zout bevat, krijgt het ontstaan van te veel buikvet geen kans. Meer lichaamsbeweging zorgt er daarnaast voor dat deze buikvetcellen “als sneeuw voor de zon” verbrand worden.

Er is geen mooiere tijd dan vitaliteit!

Wim Snellenberg
Vitaler

www.fysiofit.nl
www.devitalers.nl