Hieronder treft u interessante artikelen, filmpjes, teksten over beweging, training, fysiotherapie, voeding, lifestyle en mindset.

Blijf vriendjes met je zelf; stel prioriteiten!

Prioriteit: rangschikken naar belangrijkheid, voorrang, voor laten gaan.

In onze huidige leefomgeving waarin we 60.000 gedachten binnen krijgen (waarvan trouwens ook nog eens een keer 85% negatief is...) in onze "waakzame" 16 uur, we informatie binnen krijgen in een dag die mensen 100 jaar geleden in een maand binnen kregen, altijd bereikbaar willen zijn en steeds meer ballen in de lucht moeten houden is het zaak prioriteiten te stellen. Ik heb hiervoor in ieder geval 2 handigheidjes die je helpen prioriteiten te stellen.

1) Bepaal wie of wat er in je "innercircle" zit(ten). Met andere woorden: stop alleen energie in mensen die jou ook energie geven en niet in de energievampiers. Stop alleen energie in dingen die jou energie geven, je leuk vindt, waarvan je staartje gaat kwispelen en die zin-geven aan je leven.

2) "Ontleed" bij zaken die je aangedragen worden, de zin: moet ik dit nu doen? Vraag je telkens af:

MOET ik dit nu doen? Of hoeft het niet (echt)?
Moet IK dit nu doen? Of kan iemand anders het ook?
Moet ik DIT nu doen? Of kan ik ook wat anders doen?
Moet ik dit NU doen? Of kan het ook op een ander/later tijdstip?
Moet ik dit nu DOEN? Of hoef ik even niks te doen?
Moet ik dit nu doen ? Of "!" jazeker moet ik dit doen want: zie hierboven handigheidje 1)

Verander je gedachten en jij verandert.

WIM; je hebt me geraakt en ik wil meer, ik klik daarom hier

"bij de weg": op de foto staat mijn vader; bijna 78 jaar vitaal jong, mijn oudste en meest lastigste cursist; mentaal ijzer-sterk: gewoon doen!


Elke ochtend begint je leven

Gewoon Doen!

Elke keer dat je de makkelijke weg kiest in plaats van de juiste, vorm je je identiteit en word je de persoon die liever doet wat makkelijk is dan wat juist. Aan de andere kant, als je wel de juiste weg kiest en je aan je voornemens houdt, vooral als je daar eigenlijk geen zin in hebt, ontwikkel je de zeldzame discipline (die de meeste mensen nooit ontwikkelen) die je nodig hebt om bijzondere resultaten te boeken in je leven. Discipline creëert een stijl van leven! Elke ochtend oefeningen doen vergt nogal wat van je. Ik doe elke ochtend buikspieroefeningen omdat ik anders last van mijn onderrug krijg. Ik heb van papa een "erfelijke aandoening gekregen": spondylolyse, een verslapping van de wervelboog. Papa is er aan geopereerd. Ik wil dat pertinent (nog) niet, heb daarvoor te veel ellende van operaties gezien. Dus ik MOET mijn oefeningen wel doen voor een sterke (aktieve) rug. Ik zie het al voor me: behandeld worden door een manueeltherapeut met rugklachten...

Dus ik begin de dag goed! Het eerste ritueel van de dag heeft de allergrootste impact, omdat het je mentaliteit en de context voor de rest van de dag bepaalt.

Mijn ochtend ritueel volgens het Wimpie-SAVERS model (naar: Hal Elrod's Miracle morning)

"S": silence, doe het in stilte. Geen muziek, geen TV, geen gezinleden
"A": affirmatie. Ik, Wimpie Snellenberg, wil een gezond, sterk en fit lichaam. Hiermee creëer de juiste mindset
"V": Visualiseren, roep beelden hierbij op van gewenst en doeltreffend gedrag
"E": Exercise, oefen en train je lichaam. Ik doe elke ochtend wat diepe effectieve ademhalingstechnieken
(4 in-4 vast- 4 uit- 4 vast) buikspieroefeningen (plankings), push-up's, squats en optrek-oefeningen aan een stang. Drink 2
grote glazen lauw water. Verder begin ik met 30 seconden koud douchen.
"R": reading, lezen. ik lees elke dag 20 minuten over iets wat waarde toevoegt aan mijn leven
"S": wie schrijft die blijft. Schrijf elke dag iets op. Wat je zojuist gelezen hebt, een dagboek of zoals ik: schrijf een boek.

Trouwens, een avond ritueel heb ik ook. Want als je ontspannen inslaapt, slaap je ontspannen door en wordt je 's morgens leuker wakker. Ik begin met diepe buikademhaling. Leg mijn hand op mijn onderbuik en oefen de buikademhaling. Vervolgens maak ik een top 5 van de leukste dingen die ik die dag heb meegemaakt. En ik vraag me af: als ik morgenochtend niet meer wakker zou worden, heb ik dan alles gedaan wat ik zou willen doen, gezegd wat ik gezegd wil hebben en geen ruzie's of misverstanden heb met de mensen waar ik om geef.


Jamaica Fun; over: "Yah mon", zingeving en levity

Tijdens mijn vakantie vorige week naar Jamaica, leerde ik een "guy" kennen uit het entertainment/animatie team van ons hotel met een zeer aanstekelijke hartelijke lach. Geen red-cent op de bank, een vader die zijn zuurverdiende geld op Cuba verdient (en hij dus nooit ziet) , een moeder die geld verdient met het verkopen van bananen bij wachtende auto's voor het stoplicht en een stuk of 12 (half)broertjes en zusjes van verschillende vaders. En toch was deze super gave kerel echt oprecht gelukkig! Er ging zo'n relaxed-heid, lol en levensvreugde van hem uit. Hij gaf onze dag daardoor een extra positief tintje. Hij vertelde mij dat zijn missie; het blij maken van toeristen, hem zoveel vreugde en energie gaf omdat hij merkt dat hij een waardevolle bijdrage levert om hun vakantie nog net iets meer mooier te maken dan dat ie al is.

Passie of Passie-nie?


Iets niet kunnen moet kunnen!

Wist je dat je zelf je wilskracht iedere dag ondermijnt door je eigen tegenstrijdige wensen? Je wilt vroeg op je werk zijn om een flitsende start te maken, maar ook graag uitslapen. Het probleem is dat wanneer we ons een tijdje goed gedragen, we in ons hoofd de balans opmaken en ruimte zien voor een uitspatting. Herken je dat je na het sporten vindt dat je wel wat extra verdiend hebt en dus meer eet dan je normaal zou hebben gedaan? Hoe harder we deze neiging om het er eens van te nemen onderdrukken, hoe sterker hij wordt, als een bal die je met met alle kracht onder water probeert te houden. Dat is waarom je na een avond sporten bezwijkt voor die zak chips.


Factsheet

Rust, Reinheid en Regelmaat zei mijn oma altijd. Beweging, Voeding en Mindset zeg ik. Een generatiekloof wordt overbrugd door een communicatie lijn. Dit Factsheet geef ik vaak mee aan mijn patienten. Als op je dashboard van je auto het olielampje gaat branden, draai je toch ook niet het lampje eruit en gooi je het weg?

Download de Factsheet (.DOC)


Alles over slaap

10 feiten over slaap:

  1. 25 % van de werkende nederlanders slaapt slecht
  2. Iemand loopt gemiddeld 3 jaar met slaapproblemen rond voordat hij hulp zoekt
  3. Werknemers met slaapproblemen verzuimen vaker en langer
  4. Slaapgebrek is de belangrijkste reden voor een lagere arbeidsproductiviteit
  5. Slaaptekort kost ons jaarlijks 3 tot 4.5 miljard euro
  6. Na een powernap van 24 minuten presteer je lichamelijk en cognitief beter
  7. Alcohol verstoort je slaap
  8. Werken in ploegendiensten verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en kanker
  9. Er zijn meer nederlanders verslaafd aan slaappillen dan aan alcohol of drugs
  10. De gemiddelde slaapduur moet tussen de 7 en 9 uur liggen


Overgewicht en stress; het is de tijd waarin we leven

Een zeer interessant artikel waarin precies uitgelegd staat waarom we met zoveel "overgewichten" zijn en we altijd druk, druk , druk zijn

https://www.volkskrant.nl/mensen/burn-out-stress-en-overgewicht-waarom-deze-tijd-tot-ziekten-leidt~b33d63d9/


Gek toch....

Mensen besteden meer tijd aan het uitzoeken van een vakantie dan dat ze tijd besteden aan zingeving van hun eigen leven. Ook besteden ze meer tijd aan het plannen van hun bruiloft dan aan het werken aan hun relatie in de tijd daarna. En dat komt omdat we dat niet leren. Als ik mijn golfbrevet wil halen moet ik daar van alles voor leren en weten, tot in de gekste details. Maar om een relatie gezond te houden, een gezin in elkaar te hupseflutsen, laat staan tools te leren om gelukkig door het leven te gaan word je op school niet geleerd.